Thursday 23 June 2016

travel • visiting Antwerp

Voordat ik begin aan het reisverslagje over Antwerpen, wil ik heel graag even zeggen hoe dankbaar ik ben met jullie en jullie lieve comments. Ze vrolijken me altijd op en soms kan ik het niet helpen maar moet ik een traantje wegpinken. Jullie zijn de besten!

dag 1 // Het voelt vreemd om zo vroeg naar school te vertrekken. Gelukkig was mijn moeder bereid om me met de auto te brengen en ben ik niet aangewezen op mijn fiets (en de kou). De vragen gieren door mijn hoofd. Heb ik alles wel bij me? Zouden mijn vriendinnen al op school zijn? Ik zeg mijn moeder gedag en ze wenst me superveel plezier. 'Gaat wel lukken,' zeg ik. Ik had al erg lang naar deze reis uitgekeken. Het was de eerste keer dat ik met school naar een andere stad ging voor meer dan 1 dag. Eenmaal op school verschijnen mijn twee beste vriendinnen in mijn blikveld en al mijn zorgen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Nadat ik mijn ID heb laten zien en we allemaal in de aula zijn verzameld, kunnen we eindelijk vertrekken. Antwerpen, we komen er aan!

Het was niet de beste tijd om naar Antwerpen te gaan, ik had namelijk twee toetsen na de reis, maar het kon niet anders. School had het 2-dagen tripje afgezegd in mei, omdat het toen niet mogelijk was om te gaan. Maar deze maand was het eindelijk zo ver! Ik heb het echt onwijs gezellig gehad en we hebben zó ontzettend veel gedaan. En: ik had geen last van heimwee!

Rond tien uur komen we aan in Antwerpen, met de trein. Ik stap uit en meteen zie ik het prachtige station. Dit is een heel verschil met de andere treinstations waar we onderweg langs zijn gekomen. Ik hou heel erg van gebouwen die wat ouder zijn, ze zijn altijd zo mooi versierd en hebben geen te strakke lijnen. Ik kijk mijn ogen uit terwijl we even rond mogen struinen. Niet veel later moeten we alweer gaan. Er staat een vol programma op de planning.

We worden door een gids meegenomen naar een synagoge, verscholen achter een kleine houten deur. De man die ons verteld over het jodendom is zelf ook joods, we kregen deze les voor het vak godsdienst, hierna leiden de gidsen ons door de Joodse wijk.

We krijgen wat vrije tijd, deels om naar de kathedraal te lopen en om te lunchen. We eten een heerlijk ijsje, duiken een paar winkels in en genieten van het zonnige weer. Al lopend over de straat kijk ik mijn ogen uit. De moderne winkelketens in de oude huizen geeft een mooi contrast. Ik hobbel achter mijn vriendinnen aan terwijl ik zo veel mogelijk foto's probeer te maken.

Rond 14:00 komen we aan bij de kathedraal. Er is nog bijna niemand uit de groep en dus besluiten we op de rand van een souvenirwinkeltje even onze voeten te laten rusten. We gaan zitten en ik geniet van het heerlijke briesje dat over het plein waait. Voor ons doemt de hoge en prachtige Onze Lieve Vrouwe kathedraal op. De witte steen van de kathedraal doet me een beetje denken aan een aantal kerken in Italië. Aan vakantie. Eigenlijk voelde deze trip wel een beetje als vakantie. Even weg, even naar buiten.

Het halfuur daarop druppelen de meeste mensen uit onze groep binnen. Ook zij maken het zichzelf gemakkelijk en gaan even zitten. Pas als iedereen er is kunnen we de kathedraal in en ik ben meteen overdonderd door de schoonheid er van. Het gebouw is ontzettend hoog en mooi. De glas in lood ramen maken tekeningetjes op de grond en de ruimte straalt een enorme rust uit. We lopen van het ene naar het andere schilderij om wat opdrachten in te vullen. Ondertussen maak ik wat foto's en word ik al enthousiast over het maken van een blogpost.

Na het bezoek aan de kathedraal gaan we meteen door naar het Rubenshuis. Om eerlijk te zijn was ik wel een beetje klaar met alles. Ik wil zitten en uitrusten, maar dat veranderd snel als ik de binnentuin van het Rubenshuis zie. Het is gevuld met prachtige bloemen en aan de muren van het huis groeit een klimop. De audiotour leid ons naar binnen en we bekijken alle schilderijen en ruimtes in het huis. We zijn eigenlijk al best snel klaar met de tour en krijgen dus nog wat extra tijd om uit te rusten. Mijn groepje en ik besluiten om het boekwinkeltje dat vlakbij het Rubenshuis staat te bezoeken. We verbazen ons over de prijzen van de boeken en ik sta op het punt er een te kopen, maar heb het uiteindelijk toch niet gedaan (en ja, ik heb spijt).

Om 17:00 gaan we met de hele groep richting het Antwerp Student Hostel, waar we overnachten. Ik wordt ingedeeld op een kamer van 9 meiden en een paar van ons krijgen de sleutel. Ik drop mijn zware rugtas op het stapelbed en na een inspectie van de slaapkamer en badkamer vertrekken we naar een restaurantje waar we gaan eten. 's Avonds spelen we nog allemaal kaartspelletjes en probeer ik in de hitte in slaap te vallen.

dag 2 // Na het ontbijt vertrekken we al snel naar de dierentuin in Antwerpen. Het weer is iets minder warm dan gister, wat ik eigenlijk best fijn vind. We krijgen een consumptiebon in onze handen gedrukt en lopen de zoo in, waar een gids ons verwelkomt. De uren daarna krijgen we een kijkje achter de schermen in de dierentuin, maar helaas zien we niet (waar ik eiiigenlijk wel een beetje op hoopte) hoe de dieren gevoerd worden.

Als de rondleiding af is gelopen hebben we wat tijd om te lunchen. Ik haal de boterhammen die ik 's ochtends gesmeerd had uit mijn tas en eet ze op terwijl ik voor het leeuwenverblijf zit, kijkend naar de dieren om me heen.

Een korte treinrit later zijn we alweer in Nederland, maar we gaan eerst nog langs het dorpje Oudenbosch, waar een kleine (kuch) versie van de Sint Pieterskerk (uit Rome) staat. Ons groepje wordt rond de basiliek geleid door een man en zijn enthousiasme is erg aanstekelijk. We luisteren naar zijn verhaal over de beschermheiligen van de kerk, Agatha en Barbara, en beklimmen zelfs de koepel.

Ik vond het erg leuk in Antwerpen. Ik zou er alleen nog wel een keertje heen willen om wat rustiger alles te bekijken, als je met school gaat is het meestal zo gehaast en kun je weinig winkeltjes bezoeken. Maar ondanks dat, heb ik echt een gezellige tijd gehad.

Ben jij wel eens in Antwerpen geweest?

Dit was mijn reisverslagje over Antwerpen, waar ik na twee weken eindelijk tijd voor had om hem te schrijven. Ik heb nog maar 5 toetsen te gaan en dan is alle drukte afgelopen en kan ik hopelijk veel meer posts gaan schrijven.
xxx

De foto's waar ik op sta zijn gemaakt door mijn vriendinnen! ;)

12 comments :

1. Je hebt echt super mooie foto's gemaakt in Antwerpen! En je hebt ook heel erg leuk beschreven wat je allemaal gedaan hebt, vind het superleuk om te lezen! Ben er zelf nog nooit geweest maar Antwerpen staat nog wel op mijn bucketlist ;)

1. Heeel erg bedankt voor je lieve comment! xxx

Delete
  2. Wat een mooie foto's allemaal, Antwerpen lijkt me supergaaf om eens te bezoeken! En even snel een boekwinkeltje in, heel herkenbaar haha
    Superleuk geschreven, net of ik er echt bij was ;p

ReplyDelete
  3. Zo mooi Antwerpen! Ik ben er in de eerste geweest en toen zó'n groot ijsje op. Haha, weet ik nog. Leuke post!

4. Zo mooi Antwerpen! Ik ben er in de eerste geweest en toen zó'n groot ijsje op. Haha, weet ik nog. Leuke post!

5. gave foto's!
    het lijkt me zo leuk om eens naar antwerpen te gaan.
    echt een prachtige stad.

1. Dankje! Ja het is echt superleuk! xxx

6. Hele mooie foto's!
    Ik ga over twee maanden op kamers in Antwerpen en door deze blogpost krijg ik er nog meer zin in!

Replies
    1. Wauw wat gaaf! In Antwerpen op kamers, wat spannend!! Heel veel plezier alvast :) xxx

Delete
  7. Ik wil ooit ook een keer naar Antwerpen, het lijkt me zo'n mooie stad!

ReplyDelete

thank you for visiting my blog! & it's so sweet of you to leave a message!