Monday 5 June 2017

lisbon travel diary part I

In april was het zo ver, de excursie waar ik al zeker vier jaar op had gewacht en naar uitgekeken. De enige echte reis naar het buitenland in de vijfde klas. En wat heb ik een geweldige week gehad. Dit is de eerste travel diary van Lissabon, die ik na al die maanden van inspiratieloosheid, writers block en peinzen eindelijk heb kunnen schrijven.

segunda feira

maandag
03.04.17

Om 10.00 stipt sta ik slaperig maar enthousiast bij de Starbucks op het vliegveld in Eindhoven. Het is maandag en het feit dat we straks in Lissabon zijn is nog niet helemaal bij me aangekomen. Het was een raar weekend en zondag had ik mijn theatervoorstelling gehad, waarna ik doodmoe thuis was gekomen. Ik krijg een informatieboekje in mijn handen gedrukt door een van de leraren die mee gaat, waarop staat wat we wanneer gaan bezoeken en ook staan er een paar handige Portugese woorden in. Nadat we afscheid nemen van onze ouders (die ons later alsnog volgen zodra we aan het inchecken zijn) lopen we met zijn allen achter de leraren aan om onze koffers weg te brengen. Ik wordt langzaam een beetje wakker en sta op een gegeven moment bijna te springen van enthousiasme (of de zenuwen...). Na wat ongeveer een uur lijkt is iedereen klaar en kunnen we richting de douane lopen.

In het vliegtuig zit ik bij het raam. De lucht is helder en ik kan alles wat er op de bodem plaatsvindt goed zien. We vliegen over Parijs, ik meen de Arc de Triomph te spotten, en sneller dan verwacht naderen we Lissabon. Het vliegtuig maakt een grote bocht en door het raampje kan ik de gebouwen tellen. Het is een vrolijk gezicht, het blauwe water, de zon die schijnt en de witte huisjes met die identieke, oranje daken. Zodra we de grond naderen schudt het vliegtuig flink heen en weer en na een paar minuten zijn we weer teruggekeerd op de grond. Met een glimlach stap ik uit het vliegtuig. In het kleine stuk tussen de trap en het busje die ons van het vliegveld af vervoerd voel ik de warmte van de zon al op mijn gezicht.

Met de hele groep lopen we richting de band waar we onze koffers vanaf pakken. Ik spot mijn koffer en spurt eropaf. Als we allemaal onze koffers hebben lopen we naar buiten, waar een vrouw met een bordje op ons af komt rennen. Ze begeleid ons, nadat ik even snel met nog een paar andere mensen naar het toilet ben geweest, naar de bus. Alle koffers worden ingeladen en zelf settelen we ons op een plekje in de bus.

Een tijdje later stopt de bus aan een smal stoepje. Achter dat stoepje staat een prachtig, blauw huis. Iedereen sleept zijn koffer uit de bus en we dringen ons door het kleine poortje. Bij het huis staan de hostelmedewerkers ons op te wachten met een glimlach. Ik rol mijn koffer naar het trappenhuis en ga samen met mijn vriendinnen in de eetzaal zitten. Een Portugese man en de woordvoerder houdt een praatje. Zodra hij zijn woord heeft gedaan gaan we per groepje onze kamers bekijken. Ik neem mijn koffer mee de trap op, helemaal naar de bovenste verdieping. We openen de deur met het pasje dat we hebben gekregen en staan met open mond de kamer in te staren. Er staat een tweepersoonsbed en nog een bed, we hebben een kast en een spiegel. Ook is er een raam, met prachtig uitzicht op zee. Twee van mijn beste vriendinnen en ik leggen onze koffers neer en zetten het raam open. Ik trek wat minder warme kleding aan en we verzamelen weer beneden. Met de hele groep lopen we naar de boulevard van Estoril. We krijgen wat vrije tijd, die we vullen met het maken van foto’s, het ontdekken van het plaatsje, bewonderen van de zee en het genieten van het weer. Tot nu toe is de reis fantastisch en we zijn nog niet eens in Lissabon geweest!

terça feira

dinsdag
04.04.17

Al vroeg vertrekken we van het hostel naar het treinstation. De eerste nacht in het hostel is me goed bevallen, op de prachtige kamer waar wij mochten slapen, al voelde ik wel dat ik erg onrustig sliep. Gelukkig voel ik me ondanks dit, vol energie voor de nieuwe dag. Vandaag gaan we het centrum van Lissabon verkennen en de toerist uithangen. Zodra ik uit de trein stap en door het station ben gelopen kan ik meteen de rivier de Taag zien. Met de grote groep lopen we langs de blauwe rivier, op weg naar Praca do Comércio, een groot plein met een standbeeld van Jozef I van Portugal in het midden. Voor het standbeeld dat het midden van het plein siert nemen we een groepsfoto. Ik spot een geel trammetje en probeer snel mijn camera tevoorschijn te toveren, gelukkig was dit zeker niet het enige trammetje in Lissabon...

We lopen door smalle en steile straatjes, in een heel hoog tempo. Ik probeer alles wat ik zie goed in me op te nemen en ondertussen ook nog foto's te maken. Op een gegeven moment zijn we aangekomen bij de kathedraal, waar we één voor één naar binnen stappen. Nadat ik een rondje hebben gelopen door dit prachtige gebouw voeg ik me weer bij de groep en gaan we op weg naar een nog hoger punt in Lissabon.

Onderweg lopen we langs allerlei plekken met prachtig uitzicht over de stad en ik maak volop foto’s. Na een lange straat te hebben beklommen komen we aan bij een kerkje, waar je ook een goed uitzicht hebt over de stad. De leraren wijzen ons naar het kasteel dat links in de verte staat, Castelo de São Jorge. Daar spreken we af om te verzamelen, nadat we zelf een lunch hebben gehad. Mijn groepje besluit een bakkerijtje in te gaan en wat te eten en te drinken. Ik koop ondertussen nog twee kleine trammetjes, als souvenir voor mijn broertjes. We dwalen een beetje rond en maken, voordat we naar het kasteel vertrekken, nog een tussenstop bij een gelateria, waar we natuurlijk een ijsje kopen. Langzaam tikt de tijd voorbij en genietend van mijn ijsje begin ik te beseffen dat ik in Lissabon ben.

Bij het castelo aangekomen neem ik snel nog even een kijkje bij het souvenirwinkeltje. Ik spot hele leuke kaartjes en koop er een paar. Daarna gaan we het kasteel in en worden omvergeblazen door het prachtige uitzicht. Er worden (weer) veel foto’s gemaakt en we krijgen zelf de tijd om een beetje rond te kijken. Ik beklim samen met mijn vriendinnen de torens en we wanen ons helemaal in het Portugal van vroeger (met toeristen…).

Na een lange tijd ronddwalen en foto’s maken in het kasteel is het weer tijd om de heuvel af te dalen en terug te keren naar het plein, waar we ’s ochtends ook waren geweest. Mijn groepje en ik bezoeken wat winkeltjes en eten een typisch Portugees gebakje, de Pastel de Nata. Daarna rusten we uit bij de voet van het standbeeld van Jozef I en wachten we in het licht van de ondergaande zon tot het tijd is om naar het restaurant te gaan waar we gaan avondeten. Nadat we hebben gegeten en het nog donkerder begint te worden, lopen we alweer terug naar het treinstation.

Zijn jullie ooit in Lissabon geweest?

14 comments :

1. Oeeeeh het ziet er zoooo mooi uit! Je hebt echt zo veel foto's en vooral heel veel mooie foto's!! I love it so much!

Replies
    1. Een beetje te veel foto's misschien? hihi :)

Delete
  2. Oh, zo mooi is het daar!!!

ReplyDelete
  3. Ik heb nu zo belachelijk veel zin om een ticket naar Lisabon te boeken. Je foto's zijn echt prachtig, zo sfeervol <3

1. Dankjewel!! Dat is zo fijn om te horen (:

Delete
  4. WOW! Deze foto's zijn allemaal echt adembenemend, en dat zeg ik niet snel. Die composities man, echt fantastisch. Gaat verder dan vakantiekiekjes alleen! Heel leuk om te lezen ook, de sfeer en het gevoel spat ervanaf. Liefs!

Replies
    1. Heel erg bedankt!! Dat is zo lief!

Delete
  5. Echt superleuke foto's! Het lijkt meteen alsof ik zelf rondloop in het gezellige en warme Lissabon! Liefs, XXX

1. Aww dankjewel!!!
      Veel liefs terug!

Delete
  6. Ahh, wat een gezellige post met veeel leuke foto's! Ik mis Lissabon nu echt wel. Tof dat je hier ook heen gaat met school, wij hadden die keus geen eens..

Replies
    1. Ik mis het ook! Ik was ook verbaasd dat we hier heen konden gaan met school!

Delete
  7. Waauuww, de foto's zijn echt prachtig! Wat leuk geschreven, ook :)

ReplyDelete
  8. Oh wauw Eva!!! Mag ik even zeggen hoe mooi je foto's zijn!? Echt geweldig om door je foto's te scrollen en je prachtige stukken tekst te lezen!!

thank you for visiting my blog! & it's so sweet of you to leave a message!