Sunday 7 February 2016

Over heimwee gesproken...

Hoi!

Ken je dat gevoel? Wanneer je aan bent gekomen op een prachtige camping in Italië... Of in een tentje aan de Franse kust aan het overnachten bent en plotseling wil je naar huis. Dat vreemde onderbuikgevoel wat je de kriebels geeft. Waardoor je even nergens meer van kan genieten en gewoon terug wilt. Terug naar huis.


Het gebeurd mij altijd als ik op vakantie ga. Ik krijg heimwee. Een paar jaar geleden kon ik het nog niet zo goed omschrijven, want ik dacht dat ik mijn katten gewoon miste. Ik miste ze wel, maar het lag heel anders. Ik miste mijn huis en mijn spulletjes en alles wat daar bij hoorde. Ik voelde me niet goed om dat alles achter te laten en 3 weken te zitten zweten in een klein tentje. Ik voel me nog steeds zo, als ik op vakantie ga. Vooral als ik duizend muggenbeten heb en ik bijna smelt van de warmte in het land waar ik mijn vakantie vier. Ik probeer te genieten, maar soms wil ik gewoon huilen en naar huis.


Zo zou het niet moeten zijn. Dit is niet hoe je je zou moeten voelen als je in een ander land bent en in een ander huis. En daarom ga ik (proberen) om 3 tips te geven om dat gevoel te laten verdwijnen.


1. Doe iets anders
Meestal krijg ik het meeste heimwee als ik niets aan het doen ben. Dan ga je nadenken enzo... Om mijn concentratie weg te houden van mijn gedachten ga ik uit mijn tent en pak ik een boek. Alles is goed, zolang je maar niet alleen bent samen met je gedachtes over thuis. Ga zwemmen, wandelen, op social media of ga naar de supermarkt met je ouders. Het zal helpen, ik weet het zeker! Probeer je aandacht gewoon op iets leuks te richten.

(Voor mij helpt lezen, want dan kun je je lekker met iemand anders zijn problemen bezighouden :) )


2. Zoek gezelschap

Er zijn twee redenen voor deze tip, nummer één: Als je iemand bij je in de buurt hebt die je vertrouwt, daar kun je altijd mee praten en vertellen hoe je je voelt. Soms voelt het voor mij als zo'n opluchting als ik alles over diegene word-vomit. Dat klinkt misschien een beetje ernstig, maar ik praat heel veel over mijn gevoelens als ik heimwee heb. Nummer twee: Gezelschap kan je afleiding geven. Zodra je met iemand praat het onderwerp kan je geven wat je nodig hebt om niet aan heimwee hebben of thuis te denken.

3. Gewoon huilen

Youtubers Louise (Sprinkleofglitter) en Zoe (Zoella) en mijn ouders hebben me dit verteld. Het is oké om te huilen. Soms moet je gewoon even verdrietig zijn. Vergeet niet dat dit alleen maar is voor een dagje, of misschien een paar uur. De volgende dag zul je je beter voelen en hoef je niet terug te kijken naar de dag er voor toen alles mis leek te gaan. Huil lekker uit en de volgende dag ben je weer zo blij als je kan!

Deze keer een wat diepzinnigere post dan anders. Ik heb deze post al een tijdje geleden geschreven, maar had hem nog niet geupload. Ik hoop dat het helpt voor de mensen die dit gevoel kennen en graag meer willen genieten van hun vakantie. Ik weet hoe het voelt!




Follow my blog with Bloglovin

No comments :

Post a Comment

thank you for visiting my blog! & it's so sweet of you to leave a message!

01 09 10