Friday 16 June 2017

lisbon travel diary part II

Al vroeg piept de zon door het gordijntje en begint de wereld te ontwaken. Het tweede nachtje in het hostel slaap ik toch ietsje beter dan de eerste. Nog steeds ben ik me heel bewust dat ik niet wakker moet worden op mijn linkerzijde, anders snurk ik straks in het gezicht van een van mijn vriendinnen die naast me ligt. De wekker gaat een paar minuten nadat ik mijn ogen open en het liedje 'Stressed Out' wijd het begin van een nieuwe dag in.

Klik hier als je part I wilt lezen!

quarta feira

woensdag
05.04.17

De gehele groep is opgedeeld in tweeën, de eerste groep ontbijt om 8.30 en de andere groep om 9.00. Vandaag zitten mijn vriendinnen en ik in de groep die om het vroegst moet ontbijten. We krijgen heerlijke croissantjes voorgeschoteld, net als gister, en we worden langzaam een beetje wakker aan de eettafel. Na het ontbijt kunnen we onze tanden nog even poetsen en dan vertrekt ons groepje alvast naar het treinstation. Vandaag gaan we Sintra bezoeken en omdat we waarschijnlijk geen plek hebben om te lunchen kopen we broodjes bij de supermarkt die naast het treinstation staat. Even later komt ook de tweede groep, zij kopen ook wat broodjes en met zijn allen lopen we richting de trein. Er zit geen rechtstreekse verbinding tussen Sintra en Estoril, dus moeten we eerst richting Lissabon. Daarna moeten we overstappen, en dan weer terug, naar Sintra.

Na deze lange treinreis krijgen we instructies van de leraren. We mogen de Hop on, Hop off bus nemen. Een rode, opvallende toeristenbus die je ook in veel andere grote steden ziet. We kunnen zelf bepalen waar we heen gaan en wanneer we uitstappen. Om 17.00 moeten we terug zijn op het verzamelpunt, zodat we gezamenlijk kunnen gaan avondeten. Mijn groepje wacht op de bus die niet rechtstreeks naar het strand gaat, waar meer dan de helft van de gehele Lissabon-groep in zit. Met ons groepje vertrekken we naar de eerste stop, waar we een prachtig gebouw zien staan. We besluiten uit te stappen en de ingang te zoeken. We moeten een steile heuvel opklimmen, maar uiteindelijk vinden we de ingang van het grote complex. Er waren al een paar mensen naar boven gegaan uit ons groepje die ons vertellen dat we niet naar binnen kunnen. Als er mensen van 15 jaar zijn, moeten ze naar binnen met iemand van 18. En helaas was nog niemand van ons groepje 18 jaar. Toevallig hoort een Belgische vrouw ons praten. Ze biedt ons hulp aan, die we gretig accepteren, en doet alsof ze onze begeleider is. Zo kunnen we uiteindelijk toch naar binnen. Ik ben zo blij dat het is gelukt, want dit had ik achteraf gezien absoluut niet willen missen!

De grote tuin met het huis blijkt Quinta da Regalera te heten en het is prachtig. Een hoogtepunt van deze reis. We struinen door de smalle paadjes en gaan kleine, met mos beklede torentjes in. Alles staat in bloei en maakt van dit alles een wonderschoon beeld. Vele bloemen en ruïnes schilderen het park. Ook kunnen we naar binnen in het huis zelf, waar een man piano aan het spelen is. We kijken er zeker wel drie uur lang rond en dan hebben we nog niet eens alles gezien.

We besluiten om verder te gaan met de bus. We hebben alleen nog maar de tijd om één stop te maken en dus gaan we naar de Cabo da Roca. Dit is een uitkijkpunt waar je de rotskust kunt bewonderen. Er staat een harde wind en het uitzicht is prachtig, waardoor we voor de tweede keer vandaag worden betoverd door Sintra’s schoonheid.

Ongeveer een uurtje later lopen we terug naar de bushalte en wachten we op de volgende bus. De rest van ons groepje was al meegegaan met de vorige bus en dus zijn wij met zijn vijven over. Tot onze verbazing komt er eentje aan met maar vier mensen en kunnen we achterin plaatsnemen. Genietend van de zon (en de wifi) rijden we terug naar het verzamelpunt. De chauffeur stopt nog even bij een punt waar we Palácio da Pena boven de boomtoppen uit zien rijken, zodat we wat foto’s kunnen maken. Op een gegeven moment zitten we helemaal alleen in de bus en kletsend en lachend rijden we door de beboste heuvels en slingerende paden, terug naar de verzamelplek.

Wat is jullie indruk van Sintra?

xxx

Volgende keer de laatste travel diary van Lissabon!

14 comments :

1. Oehhh het ziet er zo mooi uit! Echt prachtig!

ReplyDelete
  2. Wauwie, wat een toffe foto's - en inderdaad een prachtige locatie, ik zie het al helemaal voor me, met die pianomuziek... Tof artikel!

3. Zo'n enorm gave plek hè! Wij zijn toen ook met zo'n Hop on Hop off busje meegeweest. Alleen moesten we soms heel lang wachten doordat die helemaal vol zat.

Replies
    1. Wij hadden precies hetzelfde met die bus! Op een gegeven moment moesten we zelfs een deel van de groep achterlaten...
      xxx

Delete
  4. Wauw je foto's!! Echt heel leuk dat je zoveel foto's hebt gemaakt!! Ik zou bijna vergeten foto's te maken omdat alles zo mooi is haha :')

ReplyDelete
  5. Oooh ziet er echt een prachtige plek uit! Mooie foto's ook!

6. Echt superleuke foto's en dat uitzichtspunt op die rotsen, wauw zo mooi! XXX

7. Ahh wauw, wat ziet het er mooi uit daar zeg! Een hele leuke post en supermooie foto's! Ik snap wel dat je die grote tuin een hoogtepuntje vond, wauw! En die cliffen bij de zee, een prachtig uitzicht!

ReplyDelete

thank you for visiting my blog! & it's so sweet of you to leave a message!