Sunday 7 October 2018

roman holiday pt. 2


In het tweede deel van de week in Rome keerden we terug naar het Colosseum om het Forum Romanum te bezoeken en op donderdag wandelden we naar de Sint Pietersbasiliek. Vrijdag was ons laatste dagje die we hebben gebruikt om op ons gemak terug te keren naar huis.


day
III


Onderweg naar het Colosseum liepen we langs een photobooth die we die maandag hadden zien staan. Er gingen twee personen voor ons in en we wachtten even af om te kijken of hij het deed. En ja! We wurmden ons na hen het hokje in, spraken onze poses af en hoopten op een leuk resultaat. Uiteindelijk kwamen er twee foto's uitrollen die ons altijd zullen herinneren aan een geweldige reis.


De zon scheen op volle kracht en rond het middaguur kwamen we aan bij het Forum Romanum, waar we een kaartje wilden kopen. Dit ging niet zonder hort of stoot, want we stonden tot twee keer toe in de verkeerde rij en werden steeds ergens anders heen gewezen. Uiteindelijk vonden we de goede plek, bij het Palatijn, en duurde het niet langer dan vijf minuten voor we binnen waren. Ik vrolijkte helemaal op toen we eindelijk een kaartje hadden en meteen het Palatijn konden gaan verkennen.


Ondanks de vermoeidheid van de vorige dagen die zich had opgehoopt in mijn voeten, had ik het heel erg naar mijn zin in dit grote park met zo veel historie. We hebben een aquaduct en Circus Maximus gezien, nou ja, de overblijfselen ervan. Ook stond er een prachtig blauw huis in het midden van een tuin met sinaasappelbomen. 


Wat mijn dag helemaal goed maakte was het feit dat we vanaf het Palatijn het Forum Romanum in konden lopen, zonder nog eens in de rij te moeten staan. De ruïnes van het forum torenden boven de omliggende gebouwen uit tegen de achtergrond van de heuvel waar we net vanaf kwamen. Ook namen Yvon en ik enorm veel pauzes omdat onze voeten het niet meer aan konden.

Toen de zon wat was gezakt en de avond begon gingen we op zoek naar een restaurantje om de dag af te sluiten. Toe aten we een heerlijke gelato met frutti di bosco en yoghurtijs.

day 
IV


Donderdag brak aan, ons laatste echte dagje in de stad. We besloten lopend richting het Vaticaan te gaan, waar onze voeten niet erg blij mee waren. Na ongeveer vijftig minuten zagen we Castel d'Sant Angelo, wat betekende dat we niet ver meer waren van de Sint-Pietersbasiliek. Eenmaal daar gingen we in de rij staan om de basiliek te kunnen bezichtigen.


Met onze omslagdoeken om onze benen struinden we door de basiliek. Ik heb heel veel omhoog gekeken, naar alle beelden en schilderingen. Ook zagen we het piëta van Michelangelo en die was veel kleiner dan ik had verwacht (en eigenlijk wist ik niet eens dat hij daar stond. Oeps?)


Toen we weer buiten stonden gingen we zitten op een terrasje aan de rivier Trastevere, vlakbij het Castel d'Sant Angelo. We zaten op een heerlijk plekje in de schaduw en aten een pizza margherita. We hebben er zeker twee uur gezeten en genoten van de gezelligheid.

day
V


Op vrijdag keerden we terug naar huis. We gingen met de trein naar het vliegveld. We waren er al best bijtijds, dus keken we een film om de tijd te verdrijven. In het vliegtuig heb ik muziek geluisterd en gelezen. Toen we op Schiphol waren stonden onze families er om ons op te halen.

Rome, wat was je mooi. En wat valt er veel te ontdekken. Ik ga zeker nog eens in mijn leven terug, want er is nog zo ontzettend veel te zien. Maar dan niet in het hoogseizoen en misschien lekker op een camping op treinafstand van de drukke stad. Voor deze vakantie had ik het echt niet anders gewild, want alles ging zo goed en ik ben zo zo zo trots dat Yvon en ik dit samen hebben gedaan en gedurfd. Het was de perfecte eerste vakantie alleen!

Ciao Roma, ti amo!


xxx

10 comments :

  1. Wauw!! Weer mega mooie foto’s Eva!! Rome is inderdaad prachtig! Ik zou er heel graag een keer heen willen!! Jammer dat dit de laatste post is, ik heb van je Rome posts genoten! X

    ReplyDelete
  2. Aah wat is Rome toch een mooie stad! Ik ben zelf helaas nooit verder gekomen dan het vliegveld maar hoop er gauw een keer heen te gaan!

    ReplyDelete
  3. weer kei mooi!! (ik moet echt originelere reacties gaan uitvinden haha) Zo goed dat je dat alleen met Yvon hebt gedurfd!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lieeeff! Dankjewel!! Wat je reactie ook is, ik vind ze altijd zo leuk om te lezen <3

      Delete
  4. Zo tof al die historie en mooie plekken! Ik hoop er misschien volgend jaar ook naartoe te gaan, I hope so!!! <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik hoop het ook voor je!! Het is een prachtige stad <3

      Delete

thank you for visiting my blog! & it's so sweet of you to leave a message!

01 09 10