Friday 12 April 2019

back to austria pt. 1


In de zomervakantie (2018), het is alweer een tijdje geleden, ging ik met mijn familie naar Oostenrijk. Het was de eerste keer dat ik vakantie vierde in dit land. Ik wist niet zo goed wat er te wachten stond, maar wel dat ik er heel veel zin in had. Toen ik laatst door de mappen op mijn computer bladerde vond ik de foto's van deze vakantie terug en wil ze toch nog een plekje geven op mijn stukje internet. Gewoon. Omdat het kan. Weer even zomervakantie. Weer even back to Austria!

V I E N N A




het hofburg


het stadhuis


de spaanse rijschool


In de eerste week verbleven we op een camping niet ver van Wenen. In totaal hebben we de hoofdstad twee dagen bezocht om zo veel mogelijk te genieten van alles wat er te zien was. Ik heb er mijn ogen uitgekeken. Op de eerste dag stapten we vlakbij het Operagebouw op de bus. Met de hop-on hop-off bus reden we door heel Wenen, met een audiogids die in onze oordopjes praatte. Na een rondje door de stad te hebben gemaakt, stapten we weer uit en gingen we zelf op pad. We zijn langs het Hofburg gelopen, waar vroeger de Habsburgse familie woonde (misschien heb je er ooit van gehoord tijdens een geschiedenisles..). Ook was het bloedheet, dus was ik blij met de waterpompjes die overal stonden, zodat we onze flesjes heel vaak konden vullen. Na een korte waterbijvulstop liepen we vanaf het hof door naar het prachtige stadhuis via een park met de mooiste bloemen. Daar koelden we af in de schaduw. Toen de zon wat lager stond struinden we door het centrum, waar we de Spaanse rijschool, waar heel veel koetsen met paarden stonden, en de Stephansdom zagen. We aten een pizza in de grote winkelstraat en sloten daar ons eerste dagje Wenen af.





sachertorte @ aïda


schloss schönbrunn


albertina


We vervolgden het bezoek aan Wenen twee dagen later en gingen het eerst het Karlsplatz van dichtbij bekijken. Verder begon dag 2 in Wenen al goed: We startten de dag met een kopje koffie en een sachertorte bij een schattig café genaamd Aïda. Een sachertorte is een groot stuk chocoladetaart waarvan gezegd wordt dat je die 'geproefd moet hebben'. En geloof me, dat is echt waar. Het was heerlijk. Ik ben daarnaast geen koffiedrinker, maar een cappuccino in combinatie met de zoete taart smaakte toch erg goed. We stapten nogmaals op de bus, deze keer om het grote rondje te maken en Schloss Schönbrunn te bezoeken! Dit is een megagroot paleis met prachtige tuinen. We zijn niet het daadwerkelijke gebouw binnen geweest, omdat de wachttijden heel lang waren, maar met het bezoek van de tuinen hebben we al een groot deel van onze dag gevuld. We liepen langs prachtige fonteinen en standbeelden. Boven op de heuvel hadden we een mooi uitzicht over het landgoed en van Wenen. 

Terug in het centrum zijn we om aan de warmte te ontsnappen - én omdat ik het zo leuk vond - naar het Albertina Museum gegaan!! Overal in de stad zag ik reclameborden over de expositie van schilderijen van Monet en Picasso, die me leuk leken om te zien. We zijn dus een rondje gelopen door het museum en ik heb de prachtige waterlelies van Monet kunnen bewonderen en het Habsburgse interieur dat ze daar ook hebben behouden. 

De lucht kleurde roze toen we terugwandelden naar de auto. Ik heb echt genoten van Wenen en ik had niet gedacht dat er zo veel te doen was! Verder hebben we genoten van het warme weer en in het meertje vlakbij onze camping gezwommen. Daarnaast hebben we gefietst langs de Donau en de prachtige natuur in Oostenrijk bewonderd. In pt. 2 vertel ik meer over de rest van de vakantie!

Hebben jullie Wenen al eens bezocht?



liefs


4 comments :

  1. Dit ziet er zo leuk en gezellig uit! Ik wil echt graag een keer naar Wenen, helaas zit ik deze vakantie niet echt in de buurt van Wenen ondanks dat ik wel naar Oostenrijk ga!

    ReplyDelete
  2. oh.. Wenen zou ik zo graag ook eens bezoeken, zo'n mooie foto's!

    ReplyDelete
  3. Wauw! Wat ben ik blij dat je de foto’s toch hebt geplaatst (ook al is het van een tijdje geleden). Ze zijn zo mooi! Kan niet wachten om er meer van te zien!! En wauw wat is je layout leuk :)

    ReplyDelete
  4. wauww, kei schone foto's!! heel leuk dat je ze toch nog laat zien! ik wist niet dat wenen zo mooi was, ik zag het altijd als een klein stadje haha, oepss :)

    ReplyDelete

thank you for visiting my blog! & it's so sweet of you to leave a message!

01 09 10