Friday 23 August 2019

taman negara & cameron highlands // the malaysia diaries pt. 2


Taman Negara ligt in het midden van de jungle van Maleisië. Na Kuala Lumpur reisden we hierheen, eerst met een busje en vervolgens moesten we met een boot. Deze bracht ons naar het resort waar we een paar daagjes zouden blijven. De boot was heel smal en ik had niet gedacht dat al onze bagage er op zou passen, maar het is wel gelukt! Ook werden we gewaarschuwd dat we eventueel uit de boot moesten stappen bij ondiepe wateren, maar dit is heel de reis niet gebeurd. Ik genoot van het briesje en het uitzicht over het water. Ook zagen we aapjes, blauwe vogels en vaarden we heel dicht langs een kudde waterbuffels.







Na een goede nachtrust te hebben gehad gingen we op de eerste dag een jungletocht doen. Dit konden we zonder gids, omdat het pad goed aan was gegeven. Het was behoorlijk klimmen en klauteren. Het zweet gutste over mijn lijf, maar daar maakt dat eigenlijk niet zo veel meer uit. Ik kon genieten van de geluiden om me heen en moest meer naar de grond kijken dan om me heen om niet te struikelen. We hebben niet veel dieren gezien, maar het was een hele ervaring om door de jungle te wandelen. 

Die avond gingen we nogmaals de jungle in, dit keer met gids. Het was onwijs donker, dus we klampten allemaal een zaklamp vast. Op een gegeven moment vroeg de gids ons om de zaklampen uit te doen en heel stil te zijn. Ik kon geen hand voor ogen zien, maar de geluiden om ons heen leken nog luider te worden. Het was onwijs gaaf. We zagen dit keer veel meer: wandelende takken, grote spinnen en sprinkhanen, een kikkertje en een aap. 

De volgende dag gingen we een boottocht maken. Ze brachten ons naar een gebied waar we konden zwemmen in de rivier. We moesten nog wel een stukje lopen voordat we er waren. Net toen we bij de plek aankwamen begon het keihard te regenen! Ik vreesde voor het leven van mijn camera. We hadden alle spullen onder een regenponcho gelegd en zijn snel het water in gedoken. Het was een hele ervaring om in de regen in de jungle te zwemmen. Eigenlijk maakte de regen het nog specialer dan het al was. (En ja, mijn camera heeft het gelukkig overleefd!!) Drijfnat maar met een lach op mijn gezicht werden we met de boot teruggebracht naar onze verblijfplaats. 


Na Taman Negara gingen we verder met de auto die we hadden gehuurd. Onze derde bestemming was de Cameron Highlands, een plek in het midden van Maleisië waar de Engelsen zich vroeger graag bevonden vanwege het koele klimaat. Toen we er aankwamen zagen we al meteen de theevelden die om ons heen lagen. Bij aankomst hebben we dan ook meteen de thee geproefd en een taartje gegeten. Ik was weer even terug in Engeland, maar dan aan de andere kant van de wereld... 

De volgende dag gingen we nog hoger de bergen in om de Mossy Forest te bezoeken. Dit was niet heel bijzonder helaas, maar op de weg naar beneden was een prachtig uitzicht over de theevelden. Dus kon ik niets anders doen dan even een kiekje maken met mij bij de velden ;) De velden ruiken heerlijk by the way. Vervolgens stapten we de auto weer in en reden we langs een aardbeienboerderij. We plukten er een paar om 's avonds op te eten.

Verder reden we naar een theefabriek die de 'BOH'-thee produceert. Daar keken we een video over thee waar we eigenlijk niet zo veel van snapten, maar opeens kwam er een Maleise schoolklas naar binnen! De meisjes begonnen gezellig met ons te kletsen en het was een grappige sfeer. Ook kwamen we de schoolbussen buiten nog tegen en zwaaiden we ze gedag. Het laatste wat we in de Highlands deden was een vlinderboerderij bezoeken, maar dit was niet een hele aangename boerderij. De kooien zagen er niet verzorgd uit en ook klein. 's Avonds aten we in het stadje. Ze konden ons totaal niet verstaan (althans zo kwam het over) maar we kregen toch alles wat we hadden besteld.

De volgende ochtend pakten we onze tassen alweer en ging de reis door naar een eiland ten westen van Maleisië... Penang!




liefs,
Eva



3 comments :

  1. Heel mooie foto's! En zo cool allemaal: zwemmen in de jungle, een kudde buffalo's spotten. Gaaf hoor! :D

    ReplyDelete
  2. wauw... ik sta telkens weer versteld van je foto's, echt enorm mooi!

    ReplyDelete
  3. ooh dat zwemmen in de jungle terwijl het regend klinkt zo zalig!! al je foto's zijn weer onwijs mooi, like always :) (welke lens en camera gebruik je?)

    ReplyDelete

thank you for visiting my blog! & it's so sweet of you to leave a message!

01 09 10