Monday 1 October 2018

roman holiday pt. 1

Afgelopen zomer ging ik samen met Yvonne voor vijf dagen naar Rome! We boekten een paar maanden van tevoren vliegtickets en een hotel vlakbij het centrum. Om zelfstandiger te worden, nieuwe dingen te ontdekken, maar vooral om te genieten. Deze reis was alles: stressvol, warm, druk, maar vooral prachtig, historisch en onwijs gaaf. Ik heb mijn ogen uitgekeken in het mooie Rome en met mijn camera bij de hand heb ik door de straatjes gewandeld, om een beetje Rome mee naar huis te nemen.

day
I

Voor iemand die om drie uur 's nachts op was gestaan stapte ik veel te vrolijk het vliegtuig in. Zelfs iemand uit de vliegcrew maakte er een opmerking over. De vlucht ging goed. Het avontuur was écht begonnen en ik had kriebels in mijn buik van de spanning en van excitement.

Vanaf het vliegtuig namen we de trein en kwamen we aan op Roma Termini. Met onze koffers en rugtassen liepen we naar het hotel, waar we dankbaar neerploften op de bedden. We fristen ons op om vervolgens naar onze eerste bestemming te gaan: De Santa Maria Maggiore!

Daarna liepen we naar het Colosseum. Toen we om de hoek van de straat waren en we het enorme stadion zagen hapte ik even naar adem.

Op ons gemakje zijn we doorgelopen naar het monument van Viktor Emanuel I, ook wel de typemachine of bruidstaart genoemd. Binnen was een tentoonstelling met oude foto's van Rome die we hebben bezichtigd en dat gaf me enorm veel inspiratie om foto's te maken.

Op de terugweg naar ons hotel vonden we een restaurantje waar we onze eerste dag Rome afsloten met een pizza. Daar werd de vermoeidheid en spanning me een beetje te veel en kon ik geen hap door mijn keel krijgen. Ik was blij met de warme douche die me stond op te wachten. We doken snel onze bedden in om een nachtje goed te slapen en alles te verwerken.

day
II

Na ontbijt in het hotel begon een zowel drukke als leuke dag. Dinsdag was de dag die we het meest hadden uitgestippeld, omdat er in dit deel van de stad veel te zien was. Met de benenwagen struinden we door de drukke straten, langs werkende mensen in pak en toeristen. We aten een ijsje met drie bolletjes bij een klein zaakje en vervolgens gingen we de schaduw opzoeken bij de Spaanse Trappen.

We kochten souvenirtjes bij de typische winkeltjes en liepen toen door de meest fotogenieke straatjes richting de Trevi fontein. Dit was voor mij het meest magische moment van de reis. We konden het water van de Trevi al in het straatje ervoor horen. De vorige keer dat ik in Rome was stond hij volledig in de steigers en dus had ik hier het meest naar uit gekeken. De prachtige beelden en witte steen, badend in het zonlicht, lieten mijn hart sneller kloppen.

Na de Trevi stond het Pantheon op de planning. Ze lagen niet ver van elkaar en dus waren we al snel bij de volgende toeristische attractie. Op het plein voor het Pantheon was het erg druk, maar de rij om naar binnen te gaan ging heel vlot en we waren blij dat we even in de schaduw konden staan.

Piazza Navona was onze laatste bestemming van de dag. We keken onze ogen uit (alweer) en gingen bij een van de fonteinen zitten. Ik haalde een informatieboekje uit mijn tas en we lazen over de geschiedenis van het plein. De vier standbeelden van de fontein waar we zaten stelden vier rivieren voor: de Donau, de Ganges, de Nijl en de Rio de la Plata.

Terug richting het hotel liepen we langs het Pantheon en de Trevi fontein, om nog een blik te werpen op deze hoogtepunten. Uiteindelijk waren onze voeten kapot en besloten we de kortste weg terug te nemen. Om de dag af te sluiten keken we 'Say yes to the dress' in het Italiaans.

De twee eerste dagen in Rome waren een geweldige start van onze reis, waarin we al ontzettend veel hadden gezien.

part two: Palatine Hill & de Sint Pieter

Hebben jullie Rome ooit bezocht?

liefs
x

7 comments :

1. owh Eef wat gaaf! Ik wil zo graag nog een keer naar Rome! Het lijkt me zo mooi! Ik zit misschien te denken om te gaan sparen en dan na mijn opleiding allemaal grote steden in Europa te bezoeken, als een soort Roadtrip!

ReplyDelete
    Replies
    1. Dat is echt een super idee! Moet je doen!
      xxx

Delete
  2. WAUW!!!! Wat een mega mooie foto’s!! Zo fijn om door de foto’s heen te scrollen!! <3

ReplyDelete
  3. héél erg mooie foto's, zo gezellig!

4. ooh deze foto's zijn zoooo onwijs mooi!!! Nu wil ik nog liever naar Rome haha, lijkt me zo mooi daar!

thank you for visiting my blog! & it's so sweet of you to leave a message!